В Україні стартував пілотний проєкт із впровадження у школах системи
соціально-емоційного та етичного навчання (СЕЕН або SEE Learning), яка не
тільки розвиває м'які навички, але й має змінити атмосферу в школах та
ставлення учнів до вчителів, навчання, один до одного та до самих себе. У
програмі беруть участь 26 шкіл із 23 областей України. Серед них
Коломийський ліцей №9. Матейчук Олена Володимирівна 2-6 жовтня пройшла
тренінг з розробниками програми з Університету Еморі (США) та українськими
експертами-консультантами проєкту у м. Харкові. Протягом року вчителі
будуть займатися з дітьми за новими методиками, а вже наступного року
долучитися до проєкту зможе будь-яка школа. Згодом планується підписання
договору між Міністерством освіти та науки, Університетом Еморі та
ініціаторами проєкту в Україні EdCamp Ukraine про впровадження СЕЕН на
загальнонаціональному рівні. "Дитині у школі потрібна атмосфера дружності.
Я знаю про це з власного досвіду, бо в моїй школі цього було мало. Ми маємо
взаємини вчителя та дитини будувати не на страху і домінуванні, а на
партнерстві, усвідомленні своїх і чужих емоцій. Саме тому ми підтримуємо
програму СЕЕН” — пояснила Ганна Новосад.
Брендан Озава де Сільва, PhD, один із розробників програми SEE Learning
пояснює її створення намаганням включити в освіту нові наукові дані про те,
як працюють емоції, інтелект, розум людини.
Консультантом у розробці СЕЕН став автор книги "Емоційний інтелект", один
із розробників СЕН, доктор Деніел Гоулман. Саме він і вигадав назву для
програми: "Спочатку називали її просто СЕН 2.0, як робоча назва, як
розвиток ідей Гоулмана. Але ж ми додали етику, тому сам доктор Гоулман
запропонував відобразити це в імені нашого проєкту”, — пояснює Озава де
Сільва. У EdCamp Ukraine визначають СЕЕН як програму, яка сприяє розвитку
базових людських цінностей, системному та критичному мисленню, зосередженню
уваги, запобіганню стресу й стійкості до нього, співпереживанню до себе й
інших.
Розробники ж кажуть, що СЕЕН базується на трьох вимірах знань та
компетенцій: усвідомленості, залученості та співпереживанні, які
перетинаються між собою. Програму розробляли п’ять років, одночасно
випробовуючи її елементи у 500 закладах освіти у всьому світі: у США,
Індії, Бразилії, Великій Британії, Швеції, Швейцарії, Австралії та інших
країнах.Результатом стане порівняння показників успішності наприкінці року,
а також рівня булінгу, загального задоволення учнівства, отримання радості
від навчання у школах з СЕЕН та у школах, де ця програма не практикується.
Зараз вже готові навчальні програми для початкової та середньої шкіл,
розробляється програма для старшої школи.
"У вчителів є різні можливості використати це. Можна виділити для цього
окремий урок, або ж розкладати на окремі навички та використовувати в
різних предметах, можна використовувати так звані "години спілкування”, або
навіть 5-хвилинні практичні вправи — у нас для всіх варіантів є методичні
матеріали”, — пояснює старша розробниця СЕЕН Кріста Тінарі.